نتانیاهو: چاره‌ای جز ورود به خاک غزه نداریم

وبسایت آکسیوس می‌گوید به منابعی دست‌یافته است که نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو قصد حمله زمینی به نوار غزه دارد

وبسایت آکسیوس می‌گوید که بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با جو بایدن اعلام کرده است که اسرائیل چاره‌ای جز آغاز عملیات زمینی در نوار غزه ندارد. این رسانه آمریکایی به نقل از سه منبع آمریکایی و اسرائیلی می‌گوید که نخست‌وزیر اسرائیل در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا که یکشنبه، ۸ اکتبر (۱۶ مهر)، انجام‌ گرفت، خاطرنشان‌کرده است که «ارتش [اسرائیل] باید وارد غزه شود.»

به گزارش  این وبسایت، نتانیاهو در این مکالمه تاکید کرده است که «جنگ طولانی و دشواری در پیش خواهد بود».  

ارتش اسرائیل دوشنبه، ۹ اکتبر (۱۷ مهر)، اعلام کرد که ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره را بسیج کرده است. 

این تعداد، بیشترین شمار سربازان ذخیره‌ای است که در دهه‌های گذشته به انجام وظیفه دعوت شده‌اند. 

آکسیوس می‌گوید که بسیج عمومی سربازان ذخیره اسرائیل، نشان از [تصمیم نتانیاهوبه] حمله زمینی به غزه دارد. 

آکسیوس مدعی شده است که نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با جو بایدن با اشاره به گروگان‌های اسرائیلی که دردست حماس اسیرند، تاکید کرده است که در حال حاضر تمرکز دولت او بر ورود به غزه است و «زمان مذاکره» نیست. 

کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند. 

در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی، نتانیاهو به جو بایدن گفته است که کشورش راهی جز استفاده از خشونت و زور ندارد، چرا که  به‌ دلیل موقعیت حساسش در خاورمیانه، نمی‌تواند هیچ ضعفی از خود بروز دهد. 

آکسیوس می‌گوید که دولت اسرائیل جویای بازدارندگی نیروهای حماس و دیگر نیروهای متخاصم فلسطینی است. 

این وبسایت نوشت که جو بایدن هم تلاشی برای فشار آوردن بر نتانیاهو یا متقاعد کردن او برای پرهیز از عملیات زمینی نشان‌ نداده‌ است. رئیس ‌جمهوری آمریکا همچنین راه‌های احتمالی دیگر حمله به حماس را با نتانیاهو مطرح ‌کرده و از او پرسیده است که آیا گستره جنگ کنونی، به مرز اسرائیل و لبنان هم خواهد رسید یا نه. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان یکشنبه، ۸ اکتبر، سه موشک به سمت یک پایگاه نظامی اسرائیل در مرز شمالی شلیک کردند. دوشنبه نیز ارتش اسرائیل چندین مرد مسلح را که قصد داشتند از طریق مرز لبنان به اسرائیل نفوذ کنند، به ضرب گلوله کشتند. حزب‌الله مدعی ‌است که در آن حادثه دخالتی نداشته‌ است. ارتش اسرائیل دوشنبه به چندین پایگاه حزب‌الله در لبنان در نزدیکی مرز این کشور با اسرائیل، حمله کرده است.

وبسایت آکسیوس می‌گوید نتانیاهو در مکالمه تلفنی با جو بایدن تاکید کرده است که  درگیری‌ها در مرز لبنان مایه نگرانی است و اسرائیل برای این وضعیت احتمالی [گسترش دامنه جنگ با حماس به لبنان] آماده می‌شود، اما تاکید کرده است که اسرائیل جز نشان دادن واکنش نیرومند و شدید در غزه، چاره دیگری ندارد.

بیشتر از جهان